• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 233
Mottagna reaktioner
932
Poäng
817
Tack angående CSN lånet då vet jag där.

Vet inte varför så många spekulerar kring hur jag får min ekonomi att gå ihop, det har ingen betydelse när jag sagt gång på gång att det inte är mycket över.

Hur rekommenderar ni att jag ska göra angående lånen för att få ner räntan är ju frågan egentligen.

Betala av lånet på 70k under ett år och låta alla kreditupplysningar löpa ut för att sedan försöka söka ett nytt samlingslån om ett år?

Jag testade Lendo och Samla men fick inget vettigt, gå upp i tråden för att se mina förutsättningar.

Vilken storbank förutom Nordea kan klumpa ihop 2 blancolån till ett?
Vi säger bara att det bör gå runt på den inkomsten du har, förstår att det är tuffare nu om du är sjukskriven men är förhoppningsvis inte jätte långvarit sen kan du amortera extra varje månad när du jobbar helt igen.
Få ner räntan finns inget att göra åt om du redan pratat med dem och dem har sagt nej.
Vänta ut förfrågningar, jobba så mkt du kan så din års inkomst blir så hög som möjligt sen sök på nytt och hoppas på bättre ränta
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 233
Mottagna reaktioner
932
Poäng
817
Tack angående CSN lånet då vet jag där.

Vet inte varför så många spekulerar kring hur jag får min ekonomi att gå ihop, det har ingen betydelse när jag sagt gång på gång att det inte är mycket över.

Hur rekommenderar ni att jag ska göra angående lånen för att få ner räntan är ju frågan egentligen.

Betala av lånet på 70k under ett år och låta alla kreditupplysningar löpa ut för att sedan försöka söka ett nytt samlingslån om ett år?

Jag testade Lendo och Samla men fick inget vettigt, gå upp i tråden för att se mina förutsättningar.

Vilken storbank förutom Nordea kan klumpa ihop 2 blancolån till ett?
Säkert många storbanker som kan men är du sjukskriven så är det nog inte så aktuellt för dem just nu tyvärr och skulle nästan tro att du måste ha ännu högre års inkomst för att det ska "riskera" ett lån på ca 900.000 i ett
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Det är väl ytterst relevant när du skriver och ber om tips på ett forum som detta? Du har ju själv redan skrivit att du försökt få ner räntan på lånen men att dina långivare inte beviljar det. Finns inget magiskt tips någon annan kan ge som kommer ge dig sänkt ränta, det ända du kan göra är ju då att hitta andra vägar att spara in pengar/få pengarna att räcka.

Självklart gör jag vad jag kan, det var inte vad jag ville ha hjälp med.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Vi säger bara att det bör gå runt på den inkomsten du har, förstår att det är tuffare nu om du är sjukskriven men är förhoppningsvis inte jätte långvarit sen kan du amortera extra varje månad när du jobbar helt igen.
Få ner räntan finns inget att göra åt om du redan pratat med dem och dem har sagt nej.
Vänta ut förfrågningar, jobba så mkt du kan så din års inkomst blir så hög som möjligt sen sök på nytt och hoppas på bättre ränta
Det som är segt är att jag varit sjukskriven nästan hela året, så min inkomst nästa år kommer vara rätt mycket lägre :(
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
93
Poäng
266
Om du är sjukskriven så är det inte konstigt att det blir mycket tufft. Antar att du redan provat allt med dina långivare för att få ner kostnader så inte mycket att göra där. Du har inga försäkringar du missat som e.v kan sättas in för sjukskrivning?
Angående CSN lär du åka på återkrav i efterhand om du får ut studiemedel om du når upp till fribelopp för att du jobbar och har inkomst. Kolla upp stipendier som du kan vara berättigad till då det kan ge extra klirr även att du jobbar fullt samtidigt som du läser lite kurser.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Om du är sjukskriven så är det inte konstigt att det blir mycket tufft. Antar att du redan provat allt med dina långivare för att få ner kostnader så inte mycket att göra där. Du har inga försäkringar du missat som e.v kan sättas in för sjukskrivning?
Angående CSN lär du åka på återkrav i efterhand om du får ut studiemedel om du når upp till fribelopp för att du jobbar och har inkomst. Kolla upp stipendier som du kan vara berättigad till då det kan ge extra klirr även att du jobbar fullt samtidigt som du läser lite kurser.

Har försökt allt jag kan med mina nuvarande långivare och det går inte att sänka räntan. I början av nästa år kan jag få några betalningsfria månader / amorteringsfria månader men det hjälper ju inte riktigt, var tvungen att ta 3 sådana i år för att få ihop det.

Då är CSN inte ett alternativ då.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Om jag leker med tanken att jag flyttar till Finland permanent, hur jagad kommer jag bli av indrivare? kronofogden jobbar ju inte utanför Sverige, men banken vill ju ha sina pengar så de kommer lägga resurser på att försöka hitta mig antar jag.

Man lär bli totalt rökt i Sverige, betalningsanmärkningar osv tills skulderna är betalda.

Någon som gjort liknande?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
93
Poäng
266
Du kan säkert göra dig skyldig till brott. Oredlighet mot borgenär eller vad det heter...

Om du tänker börja betala av 70k lånet gör det inte med knappa marginaler då du säkerligen kommer ångra dig sen. När din situation är bättre och du klarar bibehålla buffert och har lite marginal kvar kan du amortera extra.
Givetvis blir det jobbiga månader framöver och konstant frustration, men det är förmodligen för tidigt att ge upp din ekonomiska situation som det är nu.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp